مطالعه ی تطبیقی بناهای تئاتر یونان، آمفی تئاتر رومی و استادیوم امروزی
نویسندگان
چکیده مقاله:
بنای تئاتر که یونانیان پدیدآورنده آن بودند ازجمله قدیمیترین مکانهای اجتماع مردم، باانگیزهی مشترک است. این بندرها طول دوران متفاوت با توجه به رشد فنّاوری و ساخت به عوامل انگیزشی دوران در هرزمانی به شکلی متکامل از گذشته خویش جلوه میکند. دلیل اهمیت این پژوهش نیز همین سیر تکاملی اینگونه از ابنیه است که ردپای آن تا دنیای معاصر نیز قابلبررسی است. در این مقاله سعی بر این است که شباهتها و تفاوتهای بناهای تئاتر، آمفیتئاتر و استادیومهای عصر فنّاوری موردبررسی قرار گیرد. پژوهش به روش تحلیلی – تطبیقی و روش گردآوری اطلاعات آن به شیوهی اسنادی (کتابخانهای) است. هدف اصلی این پژوهش جستجوی ریشههای شکلگیری اینگونه بناها در یونان، ارتقاء سطح فنی آن درروم باستان و نهایتاً استحالهی آن در استادیومهای امروزی است و تلاش بر این است تا در حد امکان ویژگیهای انگیزشی و دلایل پیدایش آن بیان شود. در بررسی این روند ابتدا ویژگی و انگیزههای ساخت بنای تئاتر یونانی و خصوصیات معماری آن بهعنوان پایهای بر شکلگیری آمفیتئاتر و استادیوم موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به آنکه رومیان میراث دار هنر یونان بودهاند، ویژگیهای این بناها بهواسطهی رشد و کشف مواد نو و درعینحال تفاوتهای نهفته در بستر جامعهی رومی متحول و موجب پیدایش آمفیتئاتر گردید و این روند با تکامل، واسطهی شکلگیری بناهای معاصر شد. درنهایت استادیومهای امروزی که پس از انقلاب صنعتی ساخته شدند بهعنوان ادامه روند ساخت آمفیتئاتر موردتوجه قرارگرفته است. شایان توجه است که این ابنیه علیرغم پیروی از الگوی رومی به لحاظ انگیزشی، ورود مواد جدید و بهرهمندی از علوم نوین با ابنیه گذشته تفاوت چشمگیری دارند. بهطورکلی در این پژوهش موضوع از دو منظر انگیزه و فن ساخت بنا با اشاره به نمونههای معروف و قابلتوجه موردبررسی قرارگرفته است.
منابع مشابه
آرتو و تئاتر شرق
آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...
متن کاملطراحی داخلی آمفی تئاتر تبریز
طراحی داخلی آمفی تئاتر تبریز با رویکرد همسانی معماری داخلی و معماری خارجی از اهداف علمی این طرح می باشد .طراحی معماری داخلی متوجه موضوعاتی مانند کیفیت نور، دید، هوا، رطوبت آکوستیک، سیرکولاسیون، مباحث ایمنی، استانداردها و ... بوده و طراحی معماری خارجی شامل موضوعاتی همچون دسترسی های اصلی سایت، همجواری ها، پتانسیل های سایت، بدنه های شهری، اقلیم، فرهنگ و ... می باشد. هدف کلی این تحقیق بررسی جزء به...
15 صفحه اولتئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعهای تطبیقی
در دهههای اخیر بهویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریههای جدید نمایشی مبنی بر ظرفیتهای بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازهای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی از این وجوه، که از سوی بخش وسیعی از نهادهای آموزشی و تربیتی، و نیز محافل علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، تئاتر تعلیمیـ تربیتی یا پداگوژیک نام دارد. هنر نمایش به صورت ...
متن کاملمردمشناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)
در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیبشناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکارهای جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردمشناختی و با استفاده از مؤلفههای این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسشهایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل میدهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه میکنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...
متن کاملارزش های تربیتی تئاتر کودک
این مقاله درباره ی ارزش های تربیتی تئاتر کودک است و در آن کوشش شده ویژگی های پرورشی و آموزشی تئاتر کودک در مدارس بررسی و پژوهش گردد. در ابتدا تعاریفی از تربیت و تئاتر کودک و نظرات برخی صاحب نظران در این رابطه آورده شده و تأثیرات عمیق این نوع تئاتر که منشاء و زمینه اش نمایش بازی ها و بازی های نمایشی می باشد بر کودکان مطرح گردیده و انواع تئاتر کودک از نظر شکل و محتوی و ویژگی های آن که از هر نظر م...
متن کاملتئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعه ای تطبیقی
در دهه های اخیر به ویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریه های جدید نمایشی مبنی بر ظرفیت های بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازه ای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی از این وجوه، که از سوی بخش وسیعی از نهادهای آموزشی و تربیتی، و نیز محافل علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، تئاتر تعلیمی ـ تربیتی یا پداگوژیک نام دارد. هنر نمایش به صورت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 1
صفحات 5- 18
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023